Feeds:
Innlegg
Kommentarer

Det har i det siste dukket opp Lomvier her på Hedmarken. Observer mange i Mjøsa, opptil 82 på en dag. Det er også sett en på Femund!

Dette er jo en kystfugl men vestlige vinder har blåst de inn over landet. Det står mer om dette her:

Jeg fant en i Gloamma i går. Oppe ved Stai. Ikke noe voldsomt til bilde, men det er da en Lomvi. Første gang jeg har sett den her i Hedmark.

Skulle du finne en på land et sted så hjelp den til vannet. Den har nemlig store problemer med å lette fra bakken.

Lomvi

Lomvi på Glomma.

Jonas mente det var tid for en fisketur. Jeg var jo ikke uenig i det, så vi pakka stenger og sneller og marker og sluker og dro avgårde. En liten kveldstur. Bare vi gutta!

Og visst fikk vi fisk. Vi fikk liten fisk….

Liten abbor

Liten fisk

…og stor fisk!

Stor abbor

Stor fisk!

Så gøy å ha med en slik kar på fisketur! Spør om alt hele tida. Jeg svarer etter beste evne 🙂 En glad og livlig gutt dette!

Vi fikk fisk begge to og det var vi fornøyde med!

Danica er og blir min favoritt-døgnflue! Jeg tok en råsjangse her litt tidligere i sommer. Tenkte å ta to fluer i en smekk; skulle på fotooppdrag på fjellet, noen hytter som skulle selges. Pakka med fluefiskeutstyret i bilen. Det kunde jo hende man rakk litt fiske etterpå…

Og det rakk jeg. Svingte bortom godelva og akkurat som jeg håpte på så klekka det Danica’er!

Danica

Vakker skapning!

Det er akkurat en slik dag jeg liker på fiske. Litt ruskete vær. Regnbygene kommer og går. Døgnfluene sitter lenge på vannet før de letter 😉 Svoosh! Lyden av et sikkelig vak får huet mitt til å nesten snurre rundt! Der! Bare 4-5 meter oppstrøms vaker en pen fisk. Legger ut flua. Den tar ikke. En gang til. Den tar! Jaaaaa! Etter en kort kamp ligger den i hoven. En knallfin ørret på 1,3 kg. Deilig avsluttning på en arbeidsdag!

Ørret 1,3 kg

Ørret på 1,3 kg i i hoven. Tatt på tørrflue. En tørr Danica-imitasjon. Rett og slett deilig!

Til slutt et av de alltid så vellykkede se-jeg-holder-en-fisk-selvutløserbildene!

Pen fisk om ikke annet…

Var på hytta i Rendalen her og på vannet rett nedenfor hadde Storlomen kommet. Det lakket mot kveld og Storlom-paret hadde en hvilestund.

Storlom

Storlomparet ligger og dupper i bølgene. De driver inntill iskanten, uten at de ser ut til å bry seg om det.

Mens jeg drev å fotograferte Storlomen kom den en annen fugl å landet på myra bortenfor meg. Gluttsnipa.

Gluttsnipe

Gluttsnipa satt der ikke lenge. Den «kjeftet» på meg litt så forsvant den. Rakk bare et par bilder og dette ble det beste… Greit nok 🙂

Elva bortenfor hytta går relativt stor, mye smelting høyere opp nå. Tok et bilde av den gamle tømmerrenna der.

Tømmerrenne

Gammal fløterhistorie her.

Godt med en slik rolig kveldstur rundt hytta. Blir nok ikke lenge til neste tur!

Rotlia naturreservat har en spennende flora. Rotlia er kjent for sin Edellauvskog og på denne tiden av året så er det full blomstring av hvitveis, blåveis og den mer sjeldne gulveisen. Hele skogsbunn er dekket av blomster.

gul-hvit-blå

Hele skogsbunn er dekket med Gul, hvit og blå-veis

Gulveis

Vi fant en frosk også 🙂 Kule dyr!

Frosk

Hadde litt tid mellom et par oppdrag her omdagen og stakk for å om det var noe fres i fuglene. Fullt kjør for fuglene nå. Kurtisering og rivalisering pågåre non-stop!

Her driver en Kvinand-hanne og gjør seg til for sin utkårede.

Kvinender

Kvinendene er i full gang med krutisen. Hannen svømmer rundt hunnen og gjøre seg til.

En annen hanne satt litt unna å så på. Singel-livet er sikkert ikke greit for Kvinender heller…

Singel-and

Ungkaren i dammen

Han ble holdt på avstand. Hunnen hjalp også tiul med det. De har vel dannet sterke bånd det paret som er etablert.

Jaget ungkar

Kom han for nær så ble han jaget unna.

Mer jaging.

Jaging

Så er et på’n igjen!

Denne kurtiseringa og jaginga pågikk så lenge jeg var der. Livvat der kan du si.

Jepp! Det er våren og det bruser nok i blodet 😉

Slenger rmed et par bilder til.

Så er et på'n igjen!

Take off!

Landing

Så man man lande igjen og da!

Endelig var helga her. Endelig skulle vi på tur. Vi pakket bilen full soveposer, liggeunderlag og varmeklær. Litt mat og da. Vi dro på orrleik!

Klargjøre sekker

Klargjøre sekker. Feste på liggeunderlag. Snart klare!

Unga var så ivrige at dette gikk raskt og helt av seg selv! Emilie ville jo bære alt, måtte overtale hun til å ta litt i min sekk og.

klar for avgang

Klare for avgang!

tung bør

Tunge bører for små kropper! Alle bar eget utstyr, vel Emilie tok en del ekstra. Ivrig i tjenesten!

Selvom de bar tungt så var det bare latter å høre. De gledet seg til orrleiken og spørsmålene haglet mot meg. «Hvor mange er det? Hvor store er de? Hvorfor slåss de?» Hvorfor ditt og hvorfor datt. Jeg svarte etter beste evne!

snart fremme

Orremyra ligger foran oss. Snart fremme ved kveldens soveplass.

Tunge skyer over myra da vi kom frem. Kjente noen regndrypp. Vi ordna oss raskt i stand i gapahuken. Så begynte regnet å trippe på presseningen, til tider så hardt at jeg ble litt skeptisk. Holder vi oss tørre montro?

Leggetid

Leggetid! Litt trangt, men det gikk akkurat.

Regnet stilnet av. Vi lå der å hørte på alle lyda. En Enkeltbekkasin fløy rundt på myra og lagde den karakteristiske viberende lyden. Vi hørte ei ugle i det fjerne; «ho-ho-hooooo». Og plutselig så begynte jaggu orrhanene et lite kveldsspill for oss. For mørkt til å se noe, men litt av en stemmning å sovne til!

det starter

Spillet har starta og endelig litt fotolys.

Jeg voknet ca 04.15 av skarpe tydelige «tsjoo-vvysch» og flaksing rett ved gapahuken. Men litt for mørkt å se noe. Jeg la meg ned igjen. Kl 0500 kastet Emilie seg opp og sa; «Pappa, de er her!» oppglødd. Vi tittet litt på de, men fortsatt litt mørkt. La oss igjen litt. Jeg sovna momentant igjen. Bråvokna kl 0600. Helt stille. Fikk bange anelser; hadde de spilt ferdig!

Men så plutselig kom de seilende inn på myra igjen! Og buldringa starta!

buldring

Det buldrer godt på myra da Orrhanene setter igang. Herlig stemmning!

Det buldrer og tsjoo-vysch’er godt nå. Virker som det faktisk er 2 leker på samma myra for jeg hører en del fugl litt til høyre for der vi ligger. Ser de ikke. Er nok rett bak noen tuer der. Men forran oss er det 8-10 haner i fullt spill.

Stram kar

Stram kar!

Det satt noen i trea enda og.

i treet

Man kan jo lage lyd herfra og!

Tøffing

En av de tøffeste gutta på myra!

Etterhvert så stilner leken av. på tide å komme seg ut av soveposen og lage frokost! Vi rigger oss til i lyngen og ligger hengslengt på noen reinskinn og lager frokost. Egg og bacon må det jo være på tur! Vi slukte 400g bacon, 10 egg og noen brødskiver. Ikke noe å si på appetitten!

Frokost

Egg og bacon er ekstra stas når man er på villmarkstur!

Etter frokost så var det bare en ting som gjensto; å pakke sekkene og gå til bilen.

dagen derpå

Dagen derpå. Myra ligger stille og forlatt. Som om ingenting var hendt.

Tusen takk for turen Emilie, Ida og Jonas. For noen englebarn å ha med på tur! Ikke noe sure miner, bare lek, latter og glede!

Hilsen en stolt pappa!

PS!

Det blir vel snart en tur til 😉

Og takk til http://www.salmotruttaproduction.com/ for lån av gapahuk!

En Mekregauk så jeg i dag. Eller Enkeltbekkasin som er det ‘offisielle’ navnet. Den har en rekke navn; mekregauk, rossegauk, myrbukk, skoddeføll, tåkehest, himmelhest og sikkert noen til. Disse har den fått på grunn av den krakteristiske lyden den lager.

Her sitter den hvilende på en stubbe. Imponerende balanse!

Enkeltbekkasin

Hvilende Enkeltbekkasin

Siden denne bloggen heter Fluefiske på Hedmarken så skulle dere kanskje tro at det snart kom et fluefiske-innlegg her. Vel, man kan trasse langs en iskant og prøve å få en ørrettass på en mygg-imitasjon. Men jeg gidder ikke det. Det er så tidlig og det blir nok noen turer utover våren alikevel. Så i helga valgte jeg heller å bli med Ole på tiurleik!

Vi fant ut at vi skulle prøve å ha med gutta på denne turen. Anton (sønn til Ole, 6 år) og Jonas (undertegnedes avkom, 5år snaaaart 6). Vi pakket sekker og lassa inn i bilen.

Gutta på tur må bære egne sekker. Stolte som haner la de i vei innover skogen!

gutta-på-tur

Møt i brøstet, vett i pannen, stål i ben og armer!

Når vi kom frem til lekplassen så måtte vi jo bygge oss en kamo. Med et popup-telt, en tarp og noen kamo-nett toppet med kvister her og der fikk vi da til noe.

kamotelt

Kamoflasjen

Rundt kl 21.00 hørte vi de første fuglene komme inn og slå seg ned i trærne rundt lekplassen. Det flakset og bakset rundt oss. Skikkelig stemmning i skogen. På tide å krype ned i soveposen!

Natta

Natta!

Før kl 0500 vekte Ole meg. Nå er de i gang! – hvisket han. Jeg lurte meg opp av soveposen og hørte klukkinga av Tiuren! De satt rundt oss og klukket og svarte hverandre. Måtte da minst være 5-6 stykker! Fortsatt skumt, men vi så de da innimellom trærne og på toppene innover den glisen furuskogen. Den så typiske klukkingen og hopping og flaksing med vinga for  å lokke røyene til seg.

Det kom noen røyer også. Skimta så vidt noen på bakken, men de fleset holdt seg i trærne. Fikk ikke sett noen parring.

Smågutta sov enda. Men når det lysnet litt fikk vi vekt de så de både så og hørte tiuren. Det var de godt fornøyd med!

Det ble nok litt mye støy fra oss, vi var tross alt 2 voksne og 2 smågutter som ikke har tid til å sitte alt for mye i ro. Så tiuren kom ikke helt innpå, de var litt avventende og spillet tok seg liksom ikke helt opp. Dette bildet er illustrerer godt hvor skeptiske de var.

Tiur

Ser deg nok!

Etterhvert så stilnet spillet og og vi pakket sammen og starta på turen tilbake til bilen.

På tur hjem

Mye som må undersøkes når man er i skogen. Tiurmøkk her og ferske elgspor der. Og finner man en stooor stein må den jo klatres på!

Klatring

Klatring med sekk på ryggen! 0 problem!

På vei mot bilen så skremte vi opp litt fugl og. Spennende å se de store svarte fugla dundre innover skogen!

Der!

Nå var det jammen meg på tide å få seg litt mat og. Vi valgte å gå fra lekplassen og set stykke unne for å tenne et bål og lage forkost. Hva er vel bedre enn egg og bacon etter ei slik natt!

Bacon

Frokost på gang!

Mat må man jo ha og Ole kokkelerte mens unga lekte rundt oss. Jeg var lat og bare så på 😀

Godt med mat

Jonas utbrøt "Å! Så godt!"

Så deilig det er med slik turer. Blide, flinke gutter. Godt turselskap. God mat. Og ikke minst den spennende og litt mystiske tiurleken. Det er fortsatt god tid til å oppleve dette nå i vår. Det er bare å komme seg ut i skogen! Du vil ikke angre 😉

Takk for turen Ole, Anton og Jonas!

PS!
Blir vel snart en tur til?

Nå er jo tida her for Orrfugl-lek. Et artig skue om våren. En kveld her pakka jeg sekken i full fart, kasta meg i bilen og kjørte ut tell Orre-myra. Det ble sene kvelden før jeg var fremme, ikke det at det er så langt dit. Jeg kom meg i veien så sent.

Men med hodelykt på panna og sekk på tyggen så stavret jeg meg utover de siste snørestene på myra. Det var frosset på is her og der på myra, men ikke like sterk over alt. Plutselig tråkket jeg igjenom og ble blaut på begge beina! Nesten opptil knea. Ugh! Kaaaldt!

Vel fremme i gapahuken fikk jeg tatt på meg tørt, hadde heldigvis med ekstra i sekken. Ut med liggeunderlag og sovepose. Deilig å ligge ute igjen!

04.45 ble jeg vekket av et sikkelig høyt «tsjjjoooooinng» Det satt en Orrhane rett ved gapahuken! Yes! Nå er det i gang, tenkte jeg. Satte meg forsiktig opp i sovenposen og titta ut. Så en 8-10 Orrhanar 20-30 meter utpå myra. Den som satt nærme meg fløy ut til de andre.

Desverre så spilte de ikke så lenge. De ga seg etter 20-30 minutter. Før det ble noen til fotolys. Så det ingen bilder denne morgene. Men det kommer vel flere morgener på Orremyra 😉 Blir nok mere fart og lengre lek når hønene ankommer leken!

På tide å pakke sekken og finne bilen. Hau! Kaldt å træ på seg støvla som i løpet av natten hadde blitt stive av frosten. Heldigvis ikke lange gåturen tilbake.

Når jeg stod ved bilen og byttet sko så begynte en Orrhane å spille i furuskogen rett bortenfor meg! Jeg snek meg nærmere, den satt først på bakken. Men om det var meg eller noe annet som fikk den til å fly opp i toppen av ei furu er usikkert. Men den fortsatte å spille i toppen av furua! Utrolig å mye leven en slik hana får til!

Jeg snek meg enda litt nærmere. Med E5’n og 300mm, tok ikke med noen stativ i farta. Så det ble et bilde igjennom buskaset. Håndholdt og greier. Vel, artig læll da!

Orrhanespill i furutopp

Buldring på høyt nivå!

Nå gleder jeg meg til neste tur!